Największa baza ośrodków rehabilitacyjnych i odnowy w Polsce
zaufało nam już 1 023 486 osób

Dlaczego tak ciężko jest zmobilizować się do ćwiczyczeń?

Odchudzanie
Zdrowie i Odnowa
2015.01.29

Różne wydarzenia wzbudzają w nas naturalną chęć do zmiany naszego dotychczasowego życia. Może to być rozmowa z dawno niewidzianą osobą, film z wesela na którym pląsamy falując wałeczkami tłuszczu albo silny ból kręgosłupa, nie pozwalający nam pracować. To dobrze, że takie rzeczy się wydarzają, bo są sygnałem do zmiany, pozwalają nam spojrzeć na nasze życie z innej perspektywy.

Zwykle, gdy postanawiamy w życiu coś zmienić jesteśmy nastawieni na uzyskanie szybkich efektów. Niestety takiemu podejściu bardzo często towarzyszy ból i niepowodzenie. Nawet osobom bardzo zdyscyplinowanym ciężko jest wytrwać, gdy
narzucają sobie nienaturalne i drastyczne zmiany.

Szybko się do czegoś zapalamy i szybko gaśniemy. Jednak cały czas większość osób ma przeświadczenie, że jedynie przez gwałtowną poprawę jesteśmy w stanie coś zmienić.

Dlaczego się nie udaje?


Wbrew pozorom takie zachowanie jest zupełnie naturalne, ponieważ jest ściśle związane z funkcjonowaniem naszego mózgu. Wszelkie zmiany nie tylko negatywne, ale co ciekawe również pozytywne budzą nasz lęk .
W dawnych czasach mózg chronił nas przed wszelką, nagłą zmianą. Ludzie, aby przeżyć musieli funkcjonować według określonych, sprawdzonych schematów np.w lesie zbierali i spożywali sprawdzone i znane jagody. Spróbowanie nowego, nieznanego owocu było ryzykowne i mogło skończyć się śmiercią.
Niestety nasz umysł funkcjonuje cały czas w ten sam sposób. Dlatego zmiana będąc czymś nowym, nieznanym, podświadomie budzi nasz lęk ze względu na potencjalne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa.
Z tego powodu, gdy w dzisiejszych czasach podejmujemy nagłą zmianę polegającą np. rozpoczęciu regularnych ćwiczeń, a wcześniej tego nie robiliśmy nasz mózg reaguje podobnie. Chce za wszelką cenę wrócić do starych, utartych schematów, bo jeżeli coś kiedyś działało (tzn. udawało nam się przeżyć ) to po co to zmieniać.

Zatem jak dokonać stałych zmian w życiu?


Jest jednak sposób by "oszukać" nasz mózg. Małe i niezauważalne zmiany przemykają obok naszego systemu instynktownego reagowania, alarm się nie włącza. A nasz mózg racjonalny powoli tworzy nowe połączenia nerwowe, budując w ten sposób nowe
nawyki.
Dlatego wszelkie zmiany należy budować każdego dnia małymi krokami, ale konsekwentnie.

Jakie ćwiczenia są najlepsze na początek?


Jeżeli dawno nie ćwiczyłaś to wybierając zbyt intensywny trening szybko się zniechęcisz. Dlatego warto wybrać na początek spokojne ćwiczenia, które spawią Ci przyjemność. Nie muszą trwać zbyt długo np. 10 15 minut dziennie.
Najbardziej polecane formy ćwiczeń dla wszystkich, którzy dawno nie ćwiczyli lub mają kłopoty z kręgosłupem to:
● spacery120 kcal/h ich zaletą jest to, że nie potrzebujesz specjalnego stroju, możesz spacerować kiedy chcesz i gdzie chcesz
● jazda na rowerze300600kcal/ h wpływa na poprawienie kondycji, wysmukla i wzmacnia mięśnie nóg
● pilates 300kcal/ rozciąga i uelastycznia wszystkie mięśnie
● gimnastyka umiarkowana 250kcal/hlikwiduje bóle kręgosłupa i napięcia mięśniowe
● marsz z kijkami, czyli nordic walking400kcal/ h pozwala zdobyć kondycję przy małym obciążeniu dla stawów i kręgosłupa.
● pływanie400kcal/ h ze względu na opór wody przyśpiesza proces spalania tkanki tłuszczowej
● aqua aerobik580 kcal/hnie wymaga umiętności pływania, pomaga schudnąć przy minimalnym wysiłku, eliminuje bóle kręgosłupa i stawów, likwiduje napięcie i stres


Naukowcy udowodnili, że proste ćwiczenia wykonywane codziennie poprawiają kondycję i pomagają spalić tkankę tłuszczową podobnie jak trening na siłowni.
Najważniejsze jest jednak, aby być konsekwentnym i ćwiczyć regularnie.

DOTACJE NA INNOWACJE- INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ